Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου, Σωτήριος Αναγνωστόπουλος, συμμετείχε την Παρασκευή 19 Απριλίου 2024 στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών της Ε.Ε για θέματα προστασίας καταναλωτή που έγινε στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο της Βέλγικης Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στο εν λόγω Συμβούλιο Υπουργών της Ε.Ε οι συζητήσεις προσανατολίστηκαν σε δύο άξονες που έχουν να κάνουν με μια δίκαιη ενιαία Ευρωπαϊκή αγορά και με την ψηφιακή μετάβαση.  

Όσον αφορά στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για μια δίκαιη και αποτελεσματική ενιαία Ευρωπαϊκή αγορά, συζητήθηκαν μεταξύ άλλων: (α)  η βελτίωση της εφαρμογής των κανόνων της Ε.Ε για την προστασία των καταναλωτών με την επικείμενη αναθεώρηση του κανονισμού (EE) 2017/2394 (CPC) σχετικά με τη συνεργασία μεταξύ των εθνικών αρχών που είναι αρμόδιες για την επιβολή της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών, (β) η θέσπιση ενός μηχανισμού για τη μη παραπλανητική  ενημέρωση των καταναλωτών κατά την αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων, ιδίως σε θέματα όπως τα διανυθέντα μίλια ενός οχήματος, και (γ) η ανάγκη εξάλειψης του κινδύνου χρηματοπιστωτικού αποκλεισμού καταναλωτών στην Ε.Ε, και ιδιαίτερα των ευάλωτων ομάδων.

Όσον αφορά στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για την ψηφιακή μετάβαση, οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν σε θέματα όπως: (α) το βιώσιμο ηλεκτρονικό εμπόριο, (β) η προστασία των καταναλωτών στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης από προκλήσεις που προκύπτουν από τη χρήση π.χ. σκοτεινών εμπορικών μοτίβων από επιγραμμικούς εμπόρους και (γ)  η θέση του καταναλωτή στην ψηφιακή εποχή στο πλαίσιο του μάρκετινγκ των influencers.

Τα συμπεράσματα που προέκυψαν στο τέλος της συνεδρίασης από τις τοποθετήσεις των Υπουργών των Κρατών Μελών θα καθοδηγήσουν την επόμενη ατζέντα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα της προστασίας των καταναλωτών.

Οι εμπορικές πρακτικές των influencers στους λογαριασμούς των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: Έλεγχοι (EU Sweeps) σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για την προστασία του καταναλωτή στην ψηφιακή εποχή

Σας ενημερώνουμε ότι τις επόμενες εβδομάδες, με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και σε συνεργασία με τις αρμόδιες εθνικές αρχές των Κρατών Μελών της Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών (CPC Network – μεταξύ αυτών και η χώρα μας, μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου), πρόκειται να διενεργηθούν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο έλεγχοι (EU Sweeps) των εμπορικών πρακτικών που χρησιμοποιούν οι influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να προωθήσουν ή να διαθέσουν προς πώληση αγαθά και υπηρεσίες εταιρειών (brands) με τις οποίες συνεργάζονται.

Στο πλαίσιο ενίσχυσης της προστασίας των καταναλωτών, ο πρωταρχικός στόχος αυτού του πανευρωπαϊκού ελέγχου είναι να εντοπίσει αναρτήσεις των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι οποίες περιέχουν μαρτυρίες,  κριτικές  ή καταχωρήσεις που ενδεχομένως να είναι παραπλανητικές για τους καταναλωτές, επηρεάζοντας την αγοραστική τους συμπεριφορά και προκαλώντας οικονομική ζημία, και κατά δεύτερον να επαληθεύσει εάν οι influencers που παρουσιάζονται σαν προμηθευτές ενημερώνουν με σαφήνεια τους ακόλουθούς τους σχετικά με την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας τους.

Τα αποτελέσματα αυτού του ελέγχου θα συμβάλλουν στον έλεγχο καταλληλότητας της ψηφιακής αμεροληψίας και δικαιοσύνης και στην αξιολόγηση του κατά πόσον απαιτείται νέα νομοθεσία για να καταστούν οι ψηφιακές αγορές εξίσου ασφαλείς με τις αγορές εκτός διαδικτύου.

Στις 16/10/2023 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνοντας υπόψη την σημασία της συμμόρφωσης των influencers με το καταναλωτικό δίκαιο και για την ενδυνάμωση των καταναλωτών στην ψηφιακή εποχή εγκαινίασε έναν ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub), ο οποίος θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές από τις οποίες οι influencers και οι δημιουργοί περιεχομένου (content creators) θα μπορούν να ενημερώνονται επαρκώς για τις νομικές τους υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.

Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή  Επιτροπή και οι αρχές του δικτύου CPC καλούν τους influencers, τις εταιρίες (brands) που συνεργάζονται μαζί τους για την προώθηση των προϊόντων τους, τα πρακτορεία που λειτουργούν ως μεσάζοντες ανάμεσα στους influencers και στις εταιρίες καθώς και όλους όσους εμπλέκονται στον κλάδο του ψηφιακού marketing να επισκεφτούν την εν λόγω πλατφόρμα προκειμένου να ενημερωθούν για τις νομικές τους υποχρεώσεις, και κυρίως για το πότε, πού και πώς πρέπει να γνωστοποιούν τις εμπορικές τους δραστηριότητες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους  στα πλαίσια της δέουσας επαγγελματικής επιμέλειας καθώς και ποια δικαιώματα έχουν οι καταναλωτές όταν αγοράζουν αγαθά ή υπηρεσίες απευθείας από αυτούς.

Περισσότερες πληροφορίες στους συνδέσμους που ακολουθούν:

Ανακοίνωση τύπου Ε. Επιτροπής και δικτύου αρχών CPC για την επικείμενη σάρωση (Sweep) όσον αφορά στις εμπορικές πρακτικές των influencers

Influencer Legal Hub

Στη λίστα και 20 Έλληνες που θα λάβουν επιστολή με συστάσεις για άμεσες διορθωτικές ενέργειες από το Υπουργείο Ανάπτυξης

Στην πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία για έλεγχο με τη μέθοδο των «σαρώσεων» (sweep) σε όλες τις πλατφόρμες των social media για τον εντοπισμό «influencers» που ασκούν εμπορικές δραστηριότητες, προωθούν και διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες επώνυμων εταιρειών,  συμμετείχε το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Ο έλεγχος, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πραγματοποιήθηκε από τις 27/10/2023 έως και 30/11/2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης. Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Δικτύου συνεργασίας των αρμόδιων εθνικών αρχών των κρατών μελών για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας (Consumer Protection Cooperation Network).

Οι έλεγχοι αφορούν συνολικά σε 576 «influencers» από όλη την Ευρώπη ενώ οι 20 εξ αυτών προέρχονται από τη χώρα μας. Το αμέσως προσεχές διάστημα θα λάβουν επιστολή από το Υπουργείο Ανάπτυξης με την οποία θα ενημερώνονται επισταμένως και θα καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι προσαρμοσμένες σε όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία.

Ειδικότερα, στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες «influencers» από το  Υπουργείο Ανάπτυξης:

(α) επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των «influencers»

(β) υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των «influencers», όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά στις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια και

(γ) προτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.

Τα αποτελέσματα των ελέγχων στους Έλληνες «influencers»

Από τον έλεγχο στους Έλληνες «influencers», διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις). Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).

Έρευνα για παραβάσεις

Όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των «influencers» που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.

Οι έρευνες στην Ευρώπη

  • Από το 97% των ελεγχόμενων «influencers» των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα.
  • To 78% των «influencers» ασκούν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους, στο βαθμό που αυτό προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία του κράτους μέλους.
  • Σε ποσοστό 30% οι «influencers» δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την  εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή και αριθμό εγγραφής.
  • Σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη «paid partnership (συνεργασία επί πληρωμή)» στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως «collaboration (συνεργασία)» (16%), «partnership» (15%) ή λοιπές, γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες (brands) με τις οποίες συνεργάζονταν (11%).
  • Το 40% των «influencers» διατηρεί ορατή τη γνωστοποίηση του εμπορικού χαρακτήρα καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπορικής επικοινωνίας.
  • Το 34% των «influencers» παραθέτει τις γνωστοποιήσεις με τρόπο ώστε να είναι άμεσα εμφανείς, χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα βήματα από τον καταναλωτή, όπως κάποιο κλικ στην ένδειξη «read more (διαβάστε περισσότερα)» ή μετάβαση στο κάτω μέρος της σελίδας.
  • Το 40% των «influencers» προβάλλει και προωθεί δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο το 60% αυτών δεν παρέχουν ξεκάθαρη και με σαφήνεια ενημέρωση ότι πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα και προβολή των δικών τους προϊόντων.

Ως αποτέλεσμα του EU Sweep 2023, από τους 576 «influencers» που ελέγχθηκαν σε 1η φάση, για τους 358 «influencers» προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο.

Οι «influencers» και οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται από τον ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub)  της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές που παρουσιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.

Περισσότερες πληροφορίες στους συνδέσμους που ακολουθούν:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_708

https://commission.europa.eu/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/enforcement-consumer-protection/sweeps_en  (με δυνατότητα αυτόματης μετάφρασης στην ελληνική)

Πρόστιμα συνολικού ύψους 140.000 ευρώ επέβαλε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων σε δύο εταιρείες στην Καλλιθέα Αττικής και τον Πλαταμώνα Πιερίας για παραβάσεις διατάξεων της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή.

Συγκεκριμένα, επέβαλε πρόστιμο συνολικού ύψους 70.000 ευρώ στην εταιρεία εμπορίας ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών με την επωνυμία “ΕΤΑΚΕ Ι.Κ.Ε”, που εδρεύει στην Καλλιθέα Αττικής, για παραβάσεις των εξής διατάξεων της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή:

  • ​Μη παράδοση των προϊόντων που αγόρασαν οι καταναλωτές από το ηλεκτρονικό κατάστημα της εταιρείας (https://www.etake.gr) και μη επιστροφή των καταβληθέντων ποσών στους καταναλωτές μετά την ακύρωση της σύμβασης.
  • ​Παροχή εσφαλμένων πληροφοριών στους καταναλωτές σχετικά με τη διαθεσιμότητα και τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων. Ειδικότερα, η εταιρεία κάλεσε τους καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα από το ηλεκτρονικό της κατάστημα και στη συνέχεια αρνήθηκε να τους τα παραδώσει σε εύλογο χρόνο.

Πρόστιμο 70.000 ευρώ επιβλήθηκε και στην εταιρεία εμπορίας αθλητικών ειδών με την επωνυμία “ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ι.Κ.Ε”, που εδρεύει στον Πλαταμώνα Πιερίας, για παραβάσεις των εξής διατάξεων της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή:

  • ​Μη παράδοση των προϊόντων που αγόρασαν οι καταναλωτές από το ηλεκτρονικό κατάστημα της εταιρείας (https://www.deportes.gr) και μη επιστροφή των καταβληθέντων ποσών στους καταναλωτές μετά την ακύρωση της σύμβασης.
  • ​Παροχή εσφαλμένων πληροφοριών στους καταναλωτές σχετικά με τη διαθεσιμότητα και τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων. 

Οι καταναλωτές που εντοπίζουν παρόμοια φαινόμενα παραπλανητικών πρακτικών από επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου,  καλούνται να υποβάλουν την καταγγελία τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://kataggelies.mindev.gov.gr/.

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων, σε εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 3758/2009, επέβαλε διοικητικό πρόστιμο ύψους 55.000 ευρώ στη Cepal Hellas – Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (A.E.Δ.Α.Δ.Π.), επειδή η τελευταία προέβη σε επαναλαμβανόμενες οχλήσεις για την ενημέρωση οφειλέτη για ύπαρξη ληξιπρόθεσμης οφειλής χωρίς να έχει προηγηθεί η απαιτούμενη εκ μέρους της εταιρείας επιβεβαίωση της οφειλής.

Το καταναλωτικό κοινό μπορεί να ενημερώνεται για θέματα που αφορούν στην προστασία του καταναλωτή στην  γραμμή 1520 και να υποβάλει καταγγελία για παράβαση της καταναλωτικής νομοθεσίας στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://kataggelies.mindev.gov.gr/.

Με την υπ’ αριθ. 35935/13-4-2023 υπουργική απόφαση (Β’ 2640) θεσπίστηκε Κώδικας Δεοντολογίας για την παροχή κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με τον ορθό τρόπο επικοινωνίας κάθε ανακοίνωσης μείωσης της τιμής και ιδίως κατά τη διάρκεια εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών η άλλων συναφών πρακτικών και καταργήθηκε η υπ’ αρ. 56885/10-11-2014 (Β’ 3107) υ.α.

Σας ενημερώνουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόσφατα δημοσίευσε τα αποτελέσματα για τις συνθήκες διαβίωσης των καταναλωτών κατά το έτος 2022 (Consumer Conditions Scoreboard – 2023), τα οποία αφορούν σε έρευνα σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες στα κράτη μέλη της Ε.Ε., καθώς και στην Ισλανδία και Νορβηγία.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (48%) ανησυχούν για το εάν θα μπορούν να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους και η μεγάλη πλειοψηφία (71%) έλαβε μέτρα για να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας στο σπίτι. Επιπλέον, η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών εξέφρασε ανησυχίες για την ασφάλειά τους στο διαδίκτυο, ιδιαίτερα, το 94% δήλωσε ότι ανησυχεί για τη στοχευμένη διαδικτυακή διαφήμιση.

Τα βασικά ευρήματα του πίνακα αποτελεσμάτων για τις συνθήκες διαβίωσης των καταναλωτών κατά το έτος 2022 (Consumer Conditions Scoreboard2023)

  • Το 48% των ερωτηθέντων εξέφρασε ανησυχία για την δυνατότητα να πληρώσει τους λογαριασμούς του, συμπεριλαμβανομένων των στεγαστικών δανείων και των μέσων μεταφοράς στην εργασία του. Περισσότερο από το ένα τρίτο ανέφερε ότι οι αποταμιεύσεις του μειώθηκαν κατά 37% και ένας στους δέκα σημείωσε ότι η δόση στα στεγαστικά δάνειά του αυξήθηκε, κυρίως λόγω των μεταβλητών επιτοκίων.
  • Ως απάντηση στις αυξήσεις των τιμών της ενέργειας, περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές αναφέρουν ότι έχουν αλλάξει τις συνήθειες τους, είτε πρόκειται για εξοικονόμηση ενέργειας στο σπίτι (71%), χρησιμοποιώντας δημόσιες επιδοτήσεις για μέτρα ενεργειακής απόδοσης ή/και αλλάζοντας τη χρήση των μέσων μεταφοράς (28%).
  • Παρόλο που η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών πιστεύει ότι θα έπρεπε προσωπικά να συμβάλει περισσότερα στην πράσινη μετάβαση και στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ήταν διχασμένοι ως προς τον βαθμό στον οποίο οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αγαθών και των υπηρεσιών επηρέασαν τις επιλογές τους καθώς το 43% δήλωσε ότι οι αποφάσεις συναλλαγών τους δεν επηρεάστηκαν καθόλου από τις περιβαλλοντικές ανησυχίες τους.
  • Καθώς οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου αυξάνονται, οι καταναλωτές εκτίθενται όλο και περισσότερο σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στο διαδίκτυο. Οι τρεις πιο συχνά αναφερόμενες πρακτικές ήταν:
    • η προσωπική στοχευμένη διαφήμιση στο διαδίκτυο (76%),
    • η κρυφή διαφήμιση στα αποτελέσματα αναζήτησης (75%), και
    • οι ανειλικρινείς κριτικές των καταναλωτών (69%).
  • Όσον αφορά ειδικότερα τη διαδικτυακή διαφήμιση, το 94% εξέφρασε ανησυχίες για αυτήν, με το 70% να ανησυχεί για ακατάλληλη χρήση και κοινοποίηση των προσωπικών δεδομένων, το 66% για τη συλλογή των δεδομένων στο διαδίκτυο και το σχετικό προφίλ χωρίς ρητή γνώση ή συμφωνία, και το 57% για την εγκατάσταση cookies.

Αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας:

Σας ενημερώνουμε ότι στις 30 Ιανουαρίου 2023 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το δίκτυο συνεργασίας μεταξύ των εθνικών αρχών που είναι αρμόδιες για την επιβολή της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC Network –  για το οποίο το Ενιαίο Γραφείο Σύνδεσης στην Ελλάδα είναι η Δ/νση Πολιτικής και Ενημέρωσης Καταναλωτή, Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα από τη σάρωση (EU sweep) ιστότοπων λιανικής με θεματική τα “σκοτεινά εμπορικά μοτίβα” (dark commercial patterns) που πραγματοποιήθηκε από 24/10/2002 έως 25/11/2022.

Ο έλεγχος από τις αρμόδιες αρχές στην Ε.Ε. πραγματοποιήθηκε σε 399 συνολικά ιστότοπους διαδικτυακών εμπόρων που εδρεύουν κυρίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση και δραστηριοποιούνται σε κλάδους όπως: κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα (ενδύματα/παπούτσια), ηλεκτρονικά είδη, οικιακός εξοπλισμός, καλλυντικά/είδη προσωπικής φροντίδας κτλ.

Η ηλεκτρονική σάρωση επικεντρώθηκε στους εξής τρεις συγκεκριμένους τύπους αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που χρησιμοποιούνται από επιγραμμικούς έμπορους με σκοπό να ωθούν τους καταναλωτές να προβούν σε επιλογές που πιθανώς να μην είναι προς όφελός τους (τα λεγόμενα “σκοτεινά εμπορικά μοτίβα”), τα οποία κατηγοριοποιούνται ως εξής:

  • Ψεύτικα χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης: πρόκειται για σχεδιασμό που κάνει χρήση μιας δυναμικής ένδειξης με προθεσμία, η οποία μετρά αντίστροφα μέχρι τη λήξη της. Τα εν λόγω χρονόμετρα θεωρούνται παραπλανητικά όταν: (α) κατά την επανεκκίνηση αυτών, αμέσως μετά τη λήξη τους, εξακολουθεί να ισχύει η ίδια προσφορά ή (β) μετά την οριστική λήξη αυτών η προσφορά που διαφημιζόταν εξακολουθεί να ισχύει όπως πριν. 
  • Ψευδής ιεραρχία: πρόκειται για σχεδιασμό που ωθεί τον καταναλωτή στην προτιμώμενη επιλογή προϊόντος του εμπόρου, καθιστώντας την πολύ πιο εμφανή, π.χ. με την οπτική προβολή (μέσω λεκτικών σημάνσεων ή χρωμάτων) ενός πιο ακριβού προϊόντος, με την αντιστροφή των χρωμάτων ή κουμπιών κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αγοράς (π.χ. πράσινο χρώμα για ΟΧΙ, κόκκινο χρώμα για ΝΑΙ) κτλ.  
  • Απόκρυψη σημαντικών πληροφοριών ή τοποθέτηση αυτών σε μη ορατό σημείο στην ιστοσελίδα: π.χ. τοποθέτηση πληροφοριών στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας και χρήση πολύ μικρής γραμματοσειράς.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της σάρωσης, σε 148 από τους 399 ιστότοπους ηλεκτρονικών καταστημάτων που εξετάστηκαν βρέθηκε τουλάχιστον 1 από τα 3 προαναφερθέντα παραπλανητικά μοτίβα. Πιο συγκεκριμένα:

  • 42 ιστοσελίδες (10.5%) έκαναν χρήση ψεύτικου χρονομέτρου αντίστροφης μέτρησης
  • 54 ιστοσελίδες (13.5%) περιείχαν πρακτικές ‘ψευδούς ιεραρχίας’
  • 70 ιστοσελίδες (17.5%) είχαν σχεδιαστεί ώστε να αποκρύπτουν  πληροφορίες που είναι απαραίτητες για τους καταναλωτές προκειμένου να πάρουν εμπεριστατωμένες  αποφάσεις ως προς τις αγορές τους. Σε 23 από αυτές τις ιστοσελίδες ο καταναλωτής οδηγήθηκε στη σύναψη συνδρομής χωρίς τη θέλησή του.   

Η σάρωση πραγματοποιήθηκε επιπλέον σε 102 εφαρμογές (apps) για όσους επιγραμμικούς εμπόρους λιανικής διέθεταν τη σχετική εφαρμογή. Σε 27 από αυτές (26.5%) βρέθηκε τουλάχιστον ένα από τα 3 σκοτεινά εμπορικά μοτίβα που αναζητήθηκαν.

Κατόπιν των ανωτέρω, σε όσες περιπτώσεις διαπιστώθηκαν παραβάσεις της καταναλωτικής νομοθεσίας και συγκεκριμένα περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών, οι εθνικές αρχές των Κρατών Μελών της Ε.Ε για την προστασία του καταναλωτή θα ζητήσουν από τους εμπλεκόμενους επιγραμμικούς εμπόρους να προβούν στις απαιτούμενες διορθωτικές ενέργειες στις ιστοσελίδες τους και, σε περίπτωση που κριθεί απαραίτητο, θα ληφθούν επιπρόσθετα μέτρα.

Επισημαίνεται ότι η  Δ/νση Πολιτικής και Ενημέρωσης του Καταναλωτή  της Γενικής Δ/νσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή, στα πλαίσια της εν λόγω δράσης του δικτύου CPC, προέβη στη σάρωση 17 ιστότοπων διαδικτυακών εμπόρων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας (καθώς και 7 εφαρμογών όπου αυτές υπήρχαν διαθέσιμες) χωρίς ωστόσο να εντοπίσει παράβαση σε κάποια από τις προαναφερθείσες κατηγορίες σκοτεινών εμπορικών μοτίβων.

Για περισσότερες πληροφορίες στο σύνδεσμο που ακολουθεί:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/el/ip_23_418

Σας ενημερώνουμε ότι το econsumer.gov δημοσίευσε βίντεο με χρήσιμες πληροφορίες για την  ενημέρωση και προστασία των καταναλωτών από διεθνείς απάτες και παράνομες πρακτικές εμπόρων εγκατεστημένων εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Καταναλωτές που έχουν πέσει θύματα κάποιας διεθνούς απάτης μπορούν να υποβάλλουν την αναφορά/καταγγελία τους στο σύνδεσμο:  https://econsumer.gov/en/Home/FileAComplaint/1#crnt, παρέχοντας σημαντική βοήθεια στο έργο των αρχών για την προστασία των καταναλωτών για την πρόληψη και πάταξη της διεθνούς απάτης.

Το econsumer.gov αποτελεί πρωτοβουλία του Διεθνούς Δικτύου για την Προστασία των Καταναλωτών και την Εφαρμογή της Νομοθεσίας (ICPEN), μέλος του οποίου είναι και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου.

Scroll to Top